به دنبال گسترش ویروس کرونا در کشورهای اروپایی و آمریکا برخی از خودروسازان بزرگ جهان به منظور کمک به بیمارستانها، خطوط تولید و فناوری خود را به تولید دستگاههای تنفسی اختصاص دادند. غولهای خودروسازی جهان همچون «جنرال موتورز» و «شرکت فورد» در آمریکا و «بی اس آ» در فرانسه در چارچوب یک شرکت که شرکت «فالیو» تولید کننده تجهیزات خودرو و همچنین مهندسان خودروهای فرمول ۱ در آن حضور دارند، اقدام به تولید تجهیزات پزشکی ضروری برای نجات بیماران مبتلا به ویروس کرونا و تأمین نیاز بیمارستان ها به دستگاه های تنفس مصنوعی کردند.
ترامپ پیشتر گفته بود که به سه خودروسازی ، «جنرال موتورز»، «فورد موتور»، و «تسلا»، اجازه داده شده تولید سریع دستگاه های تنفس مصنوعی و دیگر تجهیزات پزشکی لازم برای درمان آمریکایی های مبتلا به ویروس مرگبار کرونا را در دستور کار قرار دهند.
با این حال اختلاف هایی نیز میان جنرال موتورز و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بوجود آمد و ترامپ از این شرکت برای تاخیر در شروع به ساخت تجهیزات پزشکی و هزینه های سنگین آن انتقاد کرد.
شرکت مرسدس بنز نیز از تیم فرمولیک خود خواست که کار خود را به تولید تجهیزات پزشکی اختصاص دهد. این تیم که شش بار قهرمانی در مسابقات جهان را به دست آورده، روزانه حدود یک هزار دستگاه تنفسی تولید میکند.
تیم فرمول یک مرسدس بنز همچنین به ابتکار عمل «پروژکت بتلاین» پیوسته که در این گروه تیم هایی مانند «رد بول »، «مک لارن»، « ولیامز»، «ریسینگ بایت»، «هاس» و «رنو» به منظور تولید این تجهیزات پزشکی جمع شدهاند. برنامه این پروژه استفاده از ویژگیهای یکی از کارخانههای فورمول یک از جمله طراحی سریع، پیشرفتهسازی نمونه نخست و سرهم کردن دقیق قطعات است.
مارک جیلان مسئول آژانس انگلیسی «اینوفیت یو کی» مرتبط با این پروژه از کارخانههای فورمول یک مک لارن، جگوار، رد بول، تویوتا و ولیامز بازدید کرد.
مسئولان شرکت رنو می گویند که مهندسان خودرو تجارب خود در زمینه تولید تجهیزات پیشرفته سه بعدی را در این زمینه بکار گرفتهاند و از توانمندی عظیم صنعتی کارخانجات نوین خود همانند توانمندیهای شرکت فنی رنو در گیانکور که بزرگترین مرکز پژوهش و توسعه در فرانسه است، بهره میگیرند.
خودروسازی «نیسان» ژاپن نیز برای تولید یک دستگاه تنفسی جدید با مک لارن تولید کننده اتومبیل اسپور آمریکایی، مگیت شرکت انگلیسی دفاعی، هوانوردی و فضایی شراکت تشکیل داد.
شرکت خودروساز هندی «ماهیندرا» نیز که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان رآکتور جهان می باشد، اعلام داشت که فعالیتهای مربوط به تولید دستگاه تنفسی در کارخانههای خود را آغاز کرده است.
علی رغم این تلاشها، برخی مراکز و انیستیتوهای پژوهشی به این اقدام انتقاد کرده و معتقدند این کار به گروههای تخصصی در این زمینه نیازمند است و خطوط تولید همانند کارخانه فورد در زمینه ساخت هواپیماهای جنگی به حل مشکل کمک نمیکند و فرق زیادی بین طراحی وسیله و چاپ سه بعدی آن و تولید آن در حجم گسترده وجود دارد.